Uudistuva kaasuala luo työpaikkoja ja energiavarmuutta

Miksi kaasun käyttö on kasvussa nyt? Entä miksi kaasualalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä ja tulevaisuudenkestävän energiatalouden luomisessa?

10.10.2024
Markku Tommiska, Suomen Kaasuyhdistys

Vuonna 2023 Suomessa käytettiin energiakaasuja 17 terawattituntia, mikä on noin viidesosa sähkön vuosikulutuksesta. Kaasun kulutus kasvoi noin 3 TWh edelliseen vuoteen verrattuna. Kaasua käytetään laajasti energiantuotannossa, kemianteollisuudessa sekä meri- ja maantieliikenteessä, ja se on tärkeä myös kotitalouksien lämmityksessä.
Suomen kaasun saanti oli pitkään venäläisen putkikaasun varassa. Nyt käytössä on neljä nesteytetyn maakaasun (LNG) tuontiterminaalia ja järeä putkilinja Baltiaan. Venäjästä riippumatonta kaasua on hyvin saatavilla. Venäjän kaasun tuontihinta oli harvojen tiedossa, mutta nykyinen markkinahinta muodostuu läpinäkyvästi pörssissä kysynnän ja tarjonnan mukaan.
Kotimaisten uusiutuvien kaasujen kuten biokaasun ja synteettisen metaanin (e-metaani) saatavuus on kasvussa. Biokaasun tuotantoa lisätään ja myös uusiutuvasta sähköstä jalostettavan e-metaanin määrä nousee uusien tuotantolaitosten myötä. Arvioiden mukaan noin puolet kaasun käytöstä muodostuu uusiutuvista kaasuista vuoteen 2030 mennessä.

Kaasu varmistaa energian saatavuutta säästä riippumatta

Kaasu on tärkeässä roolissa sekä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä että kokonaistaloudellisen ja toimitusvarman energiajärjestelmän rakentamisessa.
Kaasu mahdollistaa energian siirtämisen ja varastoinnin, ja kaasuja tarvitaan säästä riippuvaisten sähkön tuotantomuotojen – aurinko-, tuuli- ja jopa vesivoiman tuotanto- ja hintavaihteluiden tasaamiseen sekä joustavan energiansaatavuuden takaamiseen.

Kaasu kiihdyttää siirtymää päästöttömään energiatalouteen

Maakaasujen käyttöön ja jakeluun tarkoitettu teknologia ja infrastruktuuri on suoraan hyödynnettävissä uusiutuviin kaasuihin. Maakaasut myös toimivat energiasaatavuuden varmistajina uusiutuvien kaasujen tuotannon kehittyessä.
Perinteinen maakaasu ja nesteytetty maakaasu (LNG) ovat fossiilisia polttoainejakeita, joiden ympäristövaikutukset kuten CO2-päästöt ovat kuitenkin merkittävästi vähäisemmät kuin esimerkiksi kivihiilen, turpeen tai öljyn.
Tulevaisuudessa siintää vetytalous, ja kaasujen osalta 100 % uusiutuva omavaraisuus. Uusiutuvat kaasut kuten biokaasu, e-metaani ja vety ovat alun perin auringon energiasta lähtöisin ja ilmastovaikutuksiltaan vähintäänkin hiilineutraaleja. Esimerkiksi e-metaanin tuotanto sitoo hiilidioksidia.

Kaasualalle on luvassa miljardien investointeja ja tuhansia työpaikkoja

Uusiutuvien kaasujen kasvu edellyttää miljardien eurojen investointipanostuksia ja samalla syntyy tuhansia uusia työpaikkoja.

Jo pelkästään biokaasuala tavoittelee nykyisen yhden terawattitunnin tuotannon nelinkertaistamista. Tämän on arvioitu tuovan 5 000 uutta työpaikkaa. Lisäksi vedyn ja e-metaanin tuotanto luo merkittävästi työpaikkoja.
Investointien toteutuminen tarvitsee suotuisan investointiympäristön. Lainsäätäjän ja valtion tuleekin luoda mahdollisuuksia säädösten, tukien ja verotuksen muodossa.

Haluatko kuulla lisää kaasualan uudistumisesta ja kasvusta?

Kaasuseminaari 5.11.2024

5.11.2024, klo 11.00–13.00

Viimeistään 31.10.2024

Esitykset